Rintihan Seorang Lelaki Yang Bernama S.U.A.M.I Tangan diangkat dan dirapatkan :::::: ” Ya Tuhan, engkau berikanlah kepada diriku kekuatan untuk memimpin isteri dan anak-anakku, untuk sampai ke syurgaMu. Ya Tuhan, jangan Engkau biarkan aku terus menzalimi diriku dan keluarga. Kau jadikanlah aku seorang suami dan ayah yang baik pada isteri dan anakku. Kau jadikanlah juga isteriku sebagai seorang isteri yg solehah..yang mampu menjadi penyejuk hatiku, yang akan mendamaikan jiwaku. Kau berikanlah dia kekuatan untuk terus dan menerus menjaga anak-anakku. untuk mendidik mereka menjadi anak yg soleh. Kau berikanlah dia ketabahan dan kecekalan dalam mengharungi perjalanan rumahtangga bersamaku. “

UNTUK TEMPAHAN SILA LAYARI

Monday, May 25, 2009

RESIPI 'PLASTIC CHOCOLATE'

RESIPI 'PLASTIC CHOCOLATE' JURNAL RASA RESEPI

Bahan-bahan

· 1 paun coklat (semisweet chocolate)-dipotong
· 3/4 cawan sirap jagung (light corn syrup)

Cara-cara
Masukkan coklat ke dalam mangkuk, masak secara 'double boiler' sehingga cair.
Kemudian alihkan mangkuk tadi.
Masukkan sirap jagung , kacau sehingga rata.
Tuangkan adunan coklat tadi ke atas 'plastic wrap' kemudian bungkus.Biarkan ia semalaman, pada suhu bilik.Kemudian,bolehlah dibentuk ikut kesukaan.

ULASAN:



Ketika menyediakan coklat ni, tak ada bekalan corn syrup,mahupun golden syrup kat rumah ni. Ada dua benda dalam stok yang ada ciri yang sama-likat dan manis iaitu madu dan juga liquid glucose. Saya gunakan 2 bahan ni-tawakal sajalah :D. Adunannya pun sebahagian saja dari resipi diatas-saya guna 350 gram coklat masakan, 90 gram madu dan 20 gram liquid glucose. Setelah coklat mencair, dan dipindahkan dari api, saya mula masukkan madu dan liquid glucose. Selepas beberapa ketika mengacau, ia jadi semakin pekat, tak lama kemudian sudah menjadi doh yang boleh dibentuk.Tapi ia mengeluarkan minyak yang banyak.Mungkin sebab saya ubah bahan ia jadi begitu.Mungkin ia adalah kandungan air-dari liquid glucose. Masa ni..hati dah berdebar dah..takut tak jadi, sayangnya !! Sebelum dimasukkan ke dalam plastic wrap, saya buangkan sedikit minyaknya.

Keesokan hari, doh tu sudah boleh digunakan. Cuma kena biasakan dengan doh ni. Rasanya sebab tangan ni jenis yang 'tangan panas', menyebabkan coklat ni senang nak melekit di tangan. Saya sediakan 1 mangkuk serbuk koko, bila perlu celupkan sikit jari dalam serbuk coklat, dan adun sedikit pada doh .Keluarkan doh sikit-sikit, uli ikut keperluan. Kadang kala, ,bila sapukan serbuk koko, doh tu tetap tak menjadi juga. Cara lain nak 'pujuk' doh tu-saya basuh balik tangan-lap kering, baru pegang doh. Dan kedua-dua cara ni menjadi, doh tu mengikut kata :D Alhamdulillah

Cara membentuk bunga ros-yang ini buat ikut kreativiti lah ya. Nak guna flower cutter tu pun boleh.Yang ni, free style, pakai jari saja.Gentel bulat, lepas tu leperkan dengan jari. Kalau boleh leperkan sehingga nipis-nipis.Untuk bahagian dalamnya, gulung doh tu.Buat ebberapa kali, lepas tu bentukkan pula bahagian kelopaknya, satu demi satu.Semakin lama,buat kelopak yang lebih besar. Selepas siap, elok masukkan ke dalam peti ais, dinginkan. Ok,bagi yang minat nak cuba, selamat mencuba.

1 comment:

FiDa@aMiDa said...

menarik resepi ni tak da gambar ker nak cuci mata? :)