Rintihan Seorang Lelaki Yang Bernama S.U.A.M.I Tangan diangkat dan dirapatkan :::::: ” Ya Tuhan, engkau berikanlah kepada diriku kekuatan untuk memimpin isteri dan anak-anakku, untuk sampai ke syurgaMu. Ya Tuhan, jangan Engkau biarkan aku terus menzalimi diriku dan keluarga. Kau jadikanlah aku seorang suami dan ayah yang baik pada isteri dan anakku. Kau jadikanlah juga isteriku sebagai seorang isteri yg solehah..yang mampu menjadi penyejuk hatiku, yang akan mendamaikan jiwaku. Kau berikanlah dia kekuatan untuk terus dan menerus menjaga anak-anakku. untuk mendidik mereka menjadi anak yg soleh. Kau berikanlah dia ketabahan dan kecekalan dalam mengharungi perjalanan rumahtangga bersamaku. “

UNTUK TEMPAHAN SILA LAYARI

Tuesday, June 2, 2009

AGAR-AGAR KERAS

AGAR-AGAR KERAS

Sumber : Sajian Disember 1999

Bahan-bahan
3 sudu besar serbuk agar-agar
70 g gula pasir
320 g gula batu
2 helai daun pandan
1.45 liter air
Pewarna kesukaan

Cara membuatnya
1. Satukan semua bahan kecuali pewarna di dalam periuk. Didihkan 90 minit dan tapis.
2. Bahagikan kepada beberapa bahagian mengikut bilangan pewarna. Setelah masukkan pewarna, tuang sedikit agar-agar ke dalam acuan baulu gulung menjadi lapisan nipis.
3. Biar ia beku dan gulung. Hiris dan jemur hingga kering. (Sampai timbul lapisan gula di sekelilingnya)

Panduan
Jika inginkan bentuk berlainan, buat lapisan agar-agar yang tebal dan terap. Ia juga boleh dikeringkan menggunakan ketuhar bersuhu 70OC. Panaskan 3-4 jam atau hingga agar-agar garing. Untuk mendapatkan gulungan yang cantik, lapisan perlu nipis dan gulung perlahan.

No comments: