Rintihan Seorang Lelaki Yang Bernama S.U.A.M.I Tangan diangkat dan dirapatkan :::::: ” Ya Tuhan, engkau berikanlah kepada diriku kekuatan untuk memimpin isteri dan anak-anakku, untuk sampai ke syurgaMu. Ya Tuhan, jangan Engkau biarkan aku terus menzalimi diriku dan keluarga. Kau jadikanlah aku seorang suami dan ayah yang baik pada isteri dan anakku. Kau jadikanlah juga isteriku sebagai seorang isteri yg solehah..yang mampu menjadi penyejuk hatiku, yang akan mendamaikan jiwaku. Kau berikanlah dia kekuatan untuk terus dan menerus menjaga anak-anakku. untuk mendidik mereka menjadi anak yg soleh. Kau berikanlah dia ketabahan dan kecekalan dalam mengharungi perjalanan rumahtangga bersamaku. “

UNTUK TEMPAHAN SILA LAYARI

Tuesday, June 2, 2009

KEK BANGKOK KAYA

KEK BANGKOK KAYA

Sumber: Hajah Rohanna Abu

Bahan A - Untuk Kek
5 biji kuning telur
3 biji putih telur
80 gram gula
25 gram air sejuk
3/4 sudu teh baking powder
60 gram tepung gandum
30 gram tepung jagung
1 sudu besar Quick 75/ ovalette
50 gram mentega cair
(baking powder, tepung gandum dan tepung jagung dicampurkan dan diayak)

Bahan B - Untuk Agar-agar
1 bungkus agar-agar powder (11g)
120 gram air
1 sudu makan coffee oil
1 tin fruit cocktail, buang airnya

Bahan C - Untuk Kaya
1 bungkus agar-agar powder (11g)
170 gram gula
1/2 sudu teh garam
780 gram santan dari 1 biji kelapa parut putih
60 gram tepung jagung
150 gram susu cair
sedikit perisa pandan dan pewarna kuning

Cara untuk Bahan A
Panaskan ketuhar pada suhu 180 darjah C. Pukul hingga kembang semua bahan A kecuali mentega. Setelah kembang barulah dimasukkan mentega cair. Gaul sampai rata. Tuangkan kedalam loyang 10 x 10 inci dan bakar dengan kepanasan 160 - 170 darjah C sehingga masak.

Cara untuk Bahan B
Masukkan kedalam periuk kecil serbuk agar-agar, gula dan air. Kacau rata kemudian masak diatas api yang kecil. Kacau perlahan-lahan sehingga mendidih. Matikan api, masukkan coffee oil, kacau rata dan tuangkan kedalam loyang 10 x 10 inci. Susunkan fruit cocktail dan sejukkan.

Cara untuk Bahan C
Agar-agar, santan dan garam dimasak sehingga mendidih, kemudian diangkat. Tepung jagung, susu, perisa pandan dan pewarna kuning dikacau rata, lalu dimasukkan kedalam kaya yang panas itu dan dimasak lagi sebentar sehingga rata. Setelah itu dituangkan keatas agar-agar iaitu Bahan B dan disusun diatas kek iaitu Bahan A.

No comments: