Rintihan Seorang Lelaki Yang Bernama S.U.A.M.I Tangan diangkat dan dirapatkan :::::: ” Ya Tuhan, engkau berikanlah kepada diriku kekuatan untuk memimpin isteri dan anak-anakku, untuk sampai ke syurgaMu. Ya Tuhan, jangan Engkau biarkan aku terus menzalimi diriku dan keluarga. Kau jadikanlah aku seorang suami dan ayah yang baik pada isteri dan anakku. Kau jadikanlah juga isteriku sebagai seorang isteri yg solehah..yang mampu menjadi penyejuk hatiku, yang akan mendamaikan jiwaku. Kau berikanlah dia kekuatan untuk terus dan menerus menjaga anak-anakku. untuk mendidik mereka menjadi anak yg soleh. Kau berikanlah dia ketabahan dan kecekalan dalam mengharungi perjalanan rumahtangga bersamaku. “

UNTUK TEMPAHAN SILA LAYARI

Tuesday, June 2, 2009

HALWA MASKAT

KUIH HALWA MASKAT

KUIH HALWA MASKAT

Bahan A (Diayak bersama)
300 gram tepung gandum
300 gram tepung sagu

Bahan B
1200 gram gula pasir
1600 ml air

600 gram minyak sapi
2 gram buah pelaga, ditumbuk halus dan diayak
2 gram buah badam, direndam dengan air panas untuk membuang kulitnya dan dihiris halus lalu digoreng dengan 150 ml minyak kacang
2 gram kismis

Cara-caranya
1. Isikan Bahan A dalam periuk yang besar. Rendamkan ia dengan air (dua kali ganda tepung dan simpan selama 2 hari. Tetapi pada setiap pagi hendaklah dikacau tepung itu dan dibiarkan mendap, dan pada sebelah petangnya pula dibuang airnya dan diganti dengan air baru.
2. Masak Bahan B hingga mendidih. Masukkan tepung yang direndam (buang airnya dahulu) besama-sama minyak sapi lalu dikacau rata-rata hingga mendidih dengan menggunakan api yang sederhana.
3. Apabila kuih mendidih, masukkan badam, kismis dan serbuk buah pelaga sambil dikacau-kacau supaya tidak hangus. Apabila kuih msak, iaitu apabila kita cecahkan jari padanya ia tidak melekat, boleh diangkat.
4. Siapkan loyang atau dulang yang disapu dengan sedikit minyak di sekelilingnya. Tuangkan halwa maskat tadi, ratakan sambil ditekan-tekan supaya kemat dan licin dan biarlah ia sejuk.

Nota: Sebaiknya kuih ini disiapkan dua hari sebelum dipotong dan dihidangkan.

2 comments:

Noorma said...

Ni kuih org dulu2 kan, selalu buat untuk hantaran orang kawin. Susah nk membuat kuih ni...thanks Izan sbb sudi kongsi resepi, tp tak taulah bila nk membuatnyer...ada jual ker?

izan said...

HI noorma...ya kuih orang dulu dulu..dulu arwah nenek suka buat time raya....

izan pun nak cuba ...tapi macam noorma gak tak tahu bila nak buat tu