Rintihan Seorang Lelaki Yang Bernama S.U.A.M.I Tangan diangkat dan dirapatkan :::::: ” Ya Tuhan, engkau berikanlah kepada diriku kekuatan untuk memimpin isteri dan anak-anakku, untuk sampai ke syurgaMu. Ya Tuhan, jangan Engkau biarkan aku terus menzalimi diriku dan keluarga. Kau jadikanlah aku seorang suami dan ayah yang baik pada isteri dan anakku. Kau jadikanlah juga isteriku sebagai seorang isteri yg solehah..yang mampu menjadi penyejuk hatiku, yang akan mendamaikan jiwaku. Kau berikanlah dia kekuatan untuk terus dan menerus menjaga anak-anakku. untuk mendidik mereka menjadi anak yg soleh. Kau berikanlah dia ketabahan dan kecekalan dalam mengharungi perjalanan rumahtangga bersamaku. “

UNTUK TEMPAHAN SILA LAYARI

Saturday, July 11, 2009

WHOLEMEAL BREAD

hari cuba lg resepi dari blog kak rinnchan...alhamdulillah menjadi...tq kak rinn...izan copy resepi dari blog akak...

kedua duanya adalah dari resepi homemade wholemeal bread tapi cara olahan nyer yang berlainan, memang best sangat resepi nie...gebus je jadi roti tu

HOMEMADE WHOLEMEAL BREAD
Sumber : allrecipes.com

Bahan-bahan:

100ml (4 fl oz) air suam
20g (3/4 oz) yis segera mauripan
4 tablespoons tepung protein tinggi
1 tablespoon gula castor
175g (6 oz) oats segera
225g (8 oz) tepung wholemeal
1L (1 3/4 pints) air suam
1 1/2 tablespoons garam halus
75g (3 oz) gula perang halus
150ml (5 fl oz) minyak sayuran
1.3kg (3 lb) tepung protein tinggi


Cara-cara:

1. Di dalam mangkuk pengadun, putar perlahan 100ml air suam, yis segera 4 tbs tepung hi-protein and gula. Biarkan selama 5 minit sehingga berbuih.
2. Sukat oats, tepung hi-protein, 1 liter air suam, gula perang dan minyak sayuran. Campurkan ke dalam bancuhan yis yg telah naik tadi. Putar dengan perlahan selama 1min - 2min. Tambahkan sedikit kelajuan sambil memasukkan tepung sedikit demi sedikit sehingga habis. Doh telah sedia apabila ianya tidak lagi melekat di dinding mangkuk pengadun. Sekiranya agak melekit boleh oleskan sedikit butter.
3. Bulatkan doh, tutup mangkuk dengan clingwrap atau tuala lembab dan biarkan selama 1 jam atau sehingga doh naik 2 kali ganda.
4. Boleh bentukkan untuk dijadikan loaf atau sebagai buns. Susun di dalam loyang yg telah digriskan dengan sedikit mentega. Perap sehingga naik 2 kali ganda lagi.
5. Bakar pada suhu 180 darj cel selama 30minit atau sehingga bahagian atas roti sudah keperangan. Setelah masak pindahkan ke atas rak penderai dan biarkan sejuk. Boleh dimakan mengikut cara kesukaan masing-masing.


wholemeal bread
Photobucket

wholemeal bun berintikan daging...
Photobucket

Photobucket

No comments: